Guidelines for Moderators and Speakers
The forum organizing committee is pleased to have His Excellences, Ladies and Gentlemen as our moderators and speakers at the 1st National Forum on Lifelong Learning under the theme “Digital Technologies enables lifelong opportunities” The purpose of this guideline is to help prepare the panel moderators and panelists to make the panel discussions and interaction as fruitful and smooth as possible, especially during the discussion and Q&A session. The time allowed for each discussion is between 60 to 80 minutes. To make it convenient for moderators and panelists in the discussions, we would like to provide this short instruction on the process of discussion as below.
Working language: Khmer (English speakers will be offered a headset)
Time: 10:40 am to 12:00 pm (80 min)
Goal of the Panel Discussion:
The primary goal of this panel discussion is to explore the role of lifelong learning, skills anticipation, and development in Cambodia, with a focus on how digital technologies can enable lifelong learning opportunities. The discussion aims to bring together perspectives from various stakeholders, including government agencies, international organizations, and educational institutions, to foster a comprehensive understanding of the challenges and potential solutions in this domain.
About Participants
Moderator:
Dr. Dy Samsideth, Secretary General
Panelists:
H.E. Nos Sles
Secretary of State
Vice-chair of the National Committee for Lifelong Learning
Ms. Esther McFarlane is currently the Chief of the Education Unit at UNESCO Phnom Penh in Cambodia. With extensive international experience in the education sector, she has managed UNESCO's STEPCam programme, one of Cambodia’s largest teacher education initiatives, while overseeing the education sector within UNESCO Cambodia office.
She has worked with multiple UNESCO offices, including Myanmar office where she managed UNESCO’s Capacity Development for Education program focusing on sector-wide policy and planning. Before moving to Myanmar, Esther worked with the UNESCO office in New York supporting the UN Secretary General’s Global Education First Initiative and participating in key negotiations in the lead-up to the adoption of the Sustainable Development Goals, specifically SDG4. Esther’s experience in education policy, planning and management is complimented by her first-hand experience in the classroom, serving as a high school mathematics and languages teacher in her home country, South Africa, before moving to New York.
Esther holds a Master’s Degree in International and Comparative Education from Columbia University in New York.
លោកស្រី ឃុន លក្ខិណា បានបញ្ចប់ការសិក្សាបរិញ្ញាបត្រ ជំនាញសេដ្ឋកិច្ច, វិញ្ញាបនបត្រគរុកោសល្យ ជំនាញគណនេយ្យ, បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ ជំនាញគ្រប់គ្រងពាណិជ្ជកម្ម។
លោកស្រី ឃុន លក្ខិណា មានបទពិសោធន៍ជាង១០ឆ្នាំ បម្រើការនៅក្នុងជួររាជរដ្ឋាភិបាល ផ្នែកអប់រំបណ្តុះបណ្តាលបច្ចេកទេស និងវិជ្ជាជីវៈ នៅក្រសួងការងារ និងបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈ។
បច្ចុប្បន្ន លោកស្រី ឃុន លក្ខិណា កំពុងបម្រើការជា ប្រធាននាយកដ្ឋានបណ្តុះបណ្តាល នៅអគ្គនាយកដ្ឋានអប់រំបណ្តុះណ្តាលបច្ចេកទេសនិងវិជ្ជាជីវៈ នៃក្រសួងការងារ និងបណ្តុះបណ្តាលវិជ្ជាជីវៈ។
លោកស្រី ពៅ វណ្ណា ជានាយិការប្រចាំប្រទេស អង្គការ DVVI
បញ្ចប់ការសិក្សាថ្នាក់អនុបណ្ឌិតផ្នែកឧតុនិយម នៅទីក្រុងអូដេសា រដ្ឋអ៊ុយក្រែន អតីតសហភាពសូវៀត។
មានបទពិសោធន៍បំពេញការងារនៅក្រសួងធនធានទឹកនិងឧតុនិយមរយៈពេល៩ឆ្នាំ។ បំពេញការងារជាមួយអង្គការជាតិនិងអន្តរជាតិចាប់តាំងពីឆ្នាំ២០០១ រហូតមកដល់ពេលបច្ចុប្បន្ន។
«ការអប់រំមនុស្សពេញវ័យជាសមាសធាតុសំខាន់ជំរុញឲ្យមានវប្បធម៍សម្រាប់ការសិក្សាពេញមួយជីវិត»
Mr. Mar joined Asian Development Bank (ADB) in 2003 and serves as Senior Project Officer (Education and Skills) and co-mission leaders for projects and programs in education and skills. Prior to working with ADB, Mr. Mar was the National Program Manager and Chief Technical Advisor for the International Labour Organization (ILO), from 1995, serving in both Cambodia and Bangladesh (2009-2011).
Working language: Khmer (English speakers will be offered a headset)
Time: 3:00pm to 4:00pm (60 min)
Goal of the Panel Discussion:
The primary goal of this 60-minute panel discussion is to explore the role of digital platforms and resources in enabling lifelong learning access and skills growth in Cambodia. The discussion aims to bring together perspectives from various stakeholders, including government agencies, international organizations, and educational institutions, to foster a comprehensive understanding of the opportunities, challenges, and best practices in leveraging digital technologies for lifelong learning.
Moderator:
Mr. Hok Sokthik - Director - SIPAR
លោក ភែល ភារុណ បានបញ្ចប់ការសិក្សាបរិញ្ញាបត្រ គ្រប់គ្រងព័ត៌មានវិទ្យា, វិញ្ញាបនបត្រគរុកោសល្យ ព័ត៌មានវិទ្យា គ្រប់គ្រង និងភាពជាអ្នកដឹកនាំ, បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ វិទ្យាសាស្ត្រកុំព្យូទ័រ, បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ ICT សម្រាប់ការអប់រំ។
លោក ភែល ភារុណ មានបទពិសោធន៍ជាង០៥ឆ្នាំ បម្រើការនៅអង្គការក្រៅរដ្ឋាភិបាល និង ជាង១០ឆ្នាំ បម្រើការនៅក្រសួងអប់រំ អប់រំ យុវជន និងកីឡា ពាក់ព័ន្ធ ICT សម្រាប់ការអប់រំនៅកម្ពុជា។
បច្ចុប្បន្ន លោក ភែល ភារុណ កំពុងបម្រើការជា ប្រធានផែ្នកគោលនយោបាយ នៃអគ្គលេខាធិការដ្ឋាន របស់គណៈកម្មាធិការជាតិសម្រាប់ការសិក្សាពេញមួយជីវិត និងជាអនុប្រធាននាយកដ្ឋានបច្ចេកវិទ្យាព័ត៌មាន នៃក្រសួងអប់រំ យុវជន និងកីឡា។
Mrs.Rodionova Natalja
Managing Director of IT Academy STEP Institute in Cambodia and Vietnam
Working in Cambodia since 2015, has significantly contributed by the development of the quality digital skills education by growing IT Academy STEP into a leading higher education institution providing trainings both for students and corporate clients. In 2019 she has established a non-profit program Sisters of Code, that aims to empowering female students’ participation in digital trainings. She has successfully implemented several educational programs in partnership with USAID, British Embassy, UNDP Cambodia, CBRD, MoEYS and MPTC. Mrs.Rodionova’s contribution in the education was recognized by the Women in IT Awards in Asia in 2021.
លោក លៀវ គឹមឡាយ បច្ចុប្បន្នកំពុងបំពេញការងារជាមន្ត្រីកម្មវិធីអប់រំ ការិយាល័យអង្គការយូណេស្កូប្រចាំនៅព្រះជាណាចក្រកម្ពុជា។
បានបញ្ចប់ការសិក្សាថ្នាក់បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ផ្នែកអភិវឌ្ឍន៍អន្តរជាតិនៅទីក្រុងម៉ាសាឈូសេត សហរដ្ឋអាមេរិក។ មានបទពិសោធន៍ជាង១០ ឆ្នាំក្នុងការបម្រើមុខតំណែងផ្សេងៗនៅអង្គការក្នុងស្រុក និងអន្តរជាតិ ដោយផ្តោតសំខាន់លើ ការអភិវឌ្ឍយុវជន បច្ចេកវិទ្យាក្នុងការអប់រំ ការអប់រំក្រៅប្រព័ន្ធ ការបណ្តុះបណ្តាលជំនាញវិជ្ជាជីវៈ និងការងាររបស់យុវជន។
MISTI លោកបណ្ឌិត សេង ទូច បានបញ្ចប់ការសិក្សាបរិញ្ញាបត្រផ្នែកវិទ្យាសាស្ត្របរិស្ថាន (RUPP) បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ផ្នែកការរៀបចំផែនការទីប្រជុំ និងបរិស្ថាន(Mahasakham University) និងបណ្ឌិតផ្នែកការរៀបចំផែនការទីក្រុង និងតំបន់ (Khon Kaen University) ប្រទេសថៃ ។
លោកបណ្ឌិត សេង ទូច មានបទពិសោធន៍ជាង០៧ ឆ្នាំ នៅក្នុងវិស័យអប់រំទាក់ទងទៅនឹងការបង្រៀន និងការស្រាវជ្រាវ នៅប្រទេសថៃ និងកម្ពុជា។ ជាងនេះទៅទៀត លោកបណ្ឌិត បានចូលរួមផលិតឯកសារគោលនយោបាយក្នុងវិស័យ វិទ្យាសាស្រ្ត បច្ចេកវិទ្យា និងនវានុវត្តន៍ ដូចជា ផែនទីបង្ហាញផ្លូវ វ.ប.ន កម្ពុជា ២០៣០ របៀបវារៈស្រាវជ្រាវជាតិ ២០២៥ ការរៀបចំផែនទីបង្ហាញពីការស្រាវជ្រាវ និងនវានុវត្តន៍ក្នុងព្រះរាជាណាចក្រកម្ពុជា ប្រព័ន្ធអេកូឡូស៊ី ស្រាវជ្រាវ កម្ពុជា ប្រព័ន្ធអេកូឡូស៊ី វ.ប.ន. កម្ពុជា ផែនទីបង្ហាញផ្លូវបច្ចេកវិទ្យា ថាមពល ផែនទីបង្ហាញផ្លូវបច្ចេកវិទ្យាឌីជីថល ផែនទីបង្ហាញផ្លូវបច្ចេកវិទ្យាទេសចរណ៍ ផែនទីបង្ហាញផ្លូវបច្ចេកវិទ្យាអប់រំ ផែនទីបង្ហាញផ្លូវបច្ចេកវិទ្យាសុខាភិបាល ជាដើម។
បច្ចុប្បន្ន លោកបណ្ឌិត សេង ទូច កំពុងបម្រើការងារ ជាប្រធាននាយកដ្ឋានគោលនយោបាយ វ.ប.ន. នៃក្រសួងឧស្សាហកម្ម វិទ្យាសាស្រ្ត បច្ចេកវិទ្យា និងនវានុវត្តន៍ (MISTI) ។
លោក អ៊ឹង ច័ន្ទមុន្នី បានបញ្ចប់ការសិក្សាបរិញ្ញាបត្រផ្នែកសេដ្ឋកិច្ចនិងអភិវឌ្ឍជនបទ, បរិញ្ញាបត្រជាន់ខ្ពស់ផ្នែកសិក្សាអភិវឌ្ឍន៍។
លោក អ៊ឹង ច័ន្ទមុន្នី មានបទពិសោធន៍ជាង០៧ ឆ្នាំ នៅក្នុងវិស័យអប់រំទាក់ទងទៅនឹងការអភិវឌ្ឍវិជ្ជាជីវៈជាប្រចាំរបស់គ្រូ ការបណ្តុះបណ្តាលគ្រូ និងការរួមបញ្ចូលបច្ចេកវិទ្យាចូលទៅក្នុងកម្មវិធីអប់រំ។
បច្ចុប្បន្ន លោក អ៊ឹង ច័ន្ទមុន្នី កំពុងបម្រើការងារ ជាប្រធានតាមដាននិងវាយតម្លៃគម្រោង នៃអង្គការអប់រំពិភពលោក (World Education)។